RECOMMENDATIONS FOR BARBECUE CHARCOAL CHOICE CRITERIA
DOI:
https://doi.org/10.17224/EnergAgric.2021v36n3p362-377Resumo
RECOMMENDATIONS FOR BARBECUE CHARCOAL CHOICE CRITERIA
ANANIAS FRANCISCO DIAS JÚNIOR1, CARLOS ROGÉRIO ANDRADE2, ÁLISON MOREIRA DA SILVA3, GABRIELA FONTES MAYRINCK CUPERTINO1, JOSÉ OTÁVIO BRITO3
1 Departamento de Ciências Florestais e da Madeira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Av. Gov. Lindemberg, 316 - Centro, 29550-000, Jerônimo Monteiro – ES, Brasil. ananias.dias@ufes.br, gabriela.mayrinck01@gmail.com.
2 Câmpus Jatobá, Universidade Federal de Jataí (UFJ), Rodovia BR 364, Km 195, nº 3800, 75801-615, Jataí – G, Brasil. carlos_rogerio_andrade@ufg.br.
3 Departamento de Ciências Florestais, Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” (ESALQ-USP), Avenida Pádua Dias, 11, Caixa Postal 09, 13.418-900, Piracicaba, São Paulo, Brasil. alison_vni@hotmail.com, jobrito@usp.br
ABSTRACT: Brazil is the principal producer and consumer of charcoal in the world, where around 10% is used for cooking food on stoves, wood stoves, and barbecue grills. However, in the country, there are no official regulations to assess the quality of this product. The objective of this study was to investigate some of the main technical and qualitative aspects of charcoal used for barbecue, supporting the choice during product purchase. For this, a sampling of the product was conducted in commercial establishments in the city of Piracicaba (São Paulo, Brazil). The charcoal obtained was according to the places of acquisition: supermarket chain, independent supermarkets, slaughterhouses, gas stations, and one called "others". Samples of products from brands present at the time of visits were collected in two different years to verify the seasonality of the products. The frequency of brands, location of suppliers, prices, and informational aspects of packaging were analyzed in detail. It was verified the existence of several brands marketed in the studied categories. Most product suppliers are located in the State of São Paulo. Product prices showed significant variations between the two collections carried out, with a notable increase (18%) in charcoal sold by the supermarket chain category. The information standards available on product packaging have varied. The brands collected in the supermarket chain category presented the greatest amount of information and attributes on charcoal packaging, ensuring significant support for consumers to select it.
Keywords: charcoal, prices and packaging, seasonality, product characteristics
RECOMENDAÇÕES PARA CRITÉRIOS DE ESCOLHA DE CARVÃO PARA CHURRASCO
RESUMO: O Brasil é o principal produtor e consumidor de carvão vegetal no mundo, onde cerca de 10% é destinada a ao cozimento de alimentos em fogões, fogões a lenha e churrasqueiras. Porém, no país, não existem regulamentações oficiais para que avaliem a qualidade desse produto. O objetivo deste estudo foi investigar alguns dos principais aspectos técnicos e qualitativos do carvão vegetal utilizado para churrasco, subsidiando na escolha durante a aquisição do produto. Para isso, foi conduzida uma amostragem do produto em estabelecimentos comerciais da cidade de Piracicaba (São Paulo, Brasil). O carvão vegetal foi obtido de acordo com os locais de aquisição: rede de supermercados, supermercados independentes, frigoríficos, postos de gasolina e um denominado "outros". Foram coletadas amostras dos produtos de marcas presentes no momento das visitas em dois anos distintos para verificar a sazonalidade dos produtos. A frequência das marcas, localização dos fornecedores, preços e aspectos informativos das embalagens foram analisados detalhadamente. Verificou-se a existência de diversas marcas comercializadas nas categorias estudadas. A maioria dos fornecedores do produto estão localizados no Estado de São Paulo. Os preços dos produtos apresentaram variações significativas entre as duas coletas realizadas, com aumento significativo (18%) do carvão vegetal comercializado pela categoria rede de supermercados. Os padrões de informações disponíveis nas embalagens dos produtos foram diversificados. As marcas coletadas na categoria rede de supermercados apresentaram a maior quantidade de informações e atributos nas embalagens do carvão vegetal, garantindo maior subsídio para que os consumidores o selecionem.
Palavras-chaves: carvão vegetal, preços e embalagens, sazonalidade, características dos produtos.
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